איזון המים במערכת הידרופונית

על מנת לאפשר לצמח לגדול באופן מיטבי אנו משתמשים ב2 מדדים:

מדד מוליכות- ברגע שמלחים מומסים במים, המים הופכים למוליכים, וככול שכמות המלח המומס בהם גבוהה יותר כך המוליכות החשמלית שלהם עולה – צמחים ירוקים   -ec1500-2000 צמחים פירותיים   – ec 1900-2500 .

EC משמעותו מוליכות חשמלית, המספקת מדד לכמות המוצקים המומסים בנוזל, לכן, בטרם בדיקת המוליכות החשמלית במערכת יש לבדוק קודם את המוליכות במי הברז.
לוקחים כוס עם מים ומודדים בה את המוליכות. הערך שהתקבל  הוא נקודת ה0 שלנו.
לדוגמא – 450 EC. אם לצמח דרוש 1200EC נוסיף למיכל דשן עד לקבלת הסך 1650 EC מאחר והמומסים שכבר קיימים במים אינם תורמים לגדילתו של הצמח…
כל צמח זקוק לערך שונה של מוליכות חשמלית. (לחוברת המערכים מצורפת טבלת הערכים המומלצת לגידולי כל ירק נפוץ במערכת ההידרופונית וכן רמת הPH המומלצת לצמיחתו). חשוב לציין – אין בעיה לחרוג לשני הכיוונים (יותר / פחות)  בתנאי שזה במידה . הטבלה מציינת את הטווח מוליכות בו הצמח יגדל בצורה האופטימלית ביותר.
במוליכות מעטה מידי הצמח יתפתח לאט  ויהיה חלש ופגיע יותר ורבה מידי תפגע בו ואף יכולה להרוס אותו.

מדד חומציות- רמת החומציות במים משפיעה על יכולת קליטת חומרי ההזנה על ידי שורשי הצמח. מטרת המד היא למדוד את רמת החומציות או לחלופין הבסיסיות של תמיסת הדשן בה אנו משתמשים.  רמת ה-pH מתאימה היא קריטית מכיוון שהיא משפיעה על זמינות החומרים המזינים עבור הצמח. רמת pH גבוהה מדי או בסיסית יכולה למנוע ספיגת חומרים מזינים וליצירת חוסרים . פגיעה בהתפתחות הצמח, מחלישה אותו ובכך יוצרת פגיעות גדולה יותר למזיקים.
טווח ערכי רמת החומציות נע בין 0 – 14 כאשר 0 הוא החומצי ביותר ו14 הבסיסי ביותר.

ערכים הנמוכים מ-7 הינם חומציים בעוד ערכים הגבוהים מ-7 הינם בסיסיים כלומר:

ככל שערכי ה – pH גבוהים יותר כך התמיסה בסיסית יותר וככל שהערכים נמוכים יותר התמיסה חומצית יותר.

כיצד מודדים ומאזנים את רמת החומציות?

מדידה באמצעות מד דיגיטלי

או באמצעות בדיקה כימית של רצועות בדיקה – לקמוס / נוזל .  בשיטה זו בודקים את הצבע המתקבל מטיפה אחת של המים מהמיכל (על הנייר או במבחנה) זול יותר ונחשב לפחות מדויק  מאשר המד הדיגיטלי (בין השאר עקב הקושי לזהות את ההבדל בין הגוונים השונים)

הטווח המומלץ לרוב הצמחים הגדלים בהידרופוני הוא 5.5-6.5 .
אופן איזון ערך החומציות משתנה בהתאם לתוצאה המתקבלת.

מה עושים כאשר הערך המתקבל הוא בסיסי?

כאשר הערך המתקבל גבוה מהערך הרצוי נוסיף חומצה . יש לבצע פעולה זו בכמויות קטנות מזרק 5 מ”ל בכל פעם. בכל סבב יש לבצע בדיקה לאחר מספר דקות (כ 7 דקות)  ואיזון עד לקבלת הערך הרצוי.

חשוב מאוד שתהליך איזון התמיסה יעשה בהדרגה

מה עושים כאשר הערך המתקבל נמוך מהערך הרצוי?

כאשר הערך המתקבל נמוך יותר מהערך הרצוי, לדוגמא pH=5  (חומצי מאוד) נוסיף נוזל שהערך שלו בסיסי (כלומר, בעל ערך הגבוה מ-7) .

שתפו את הפוסט

יש לכם שאלה?

מתעניינים בעולמות ההידרופוניקה והחקלאות אורבנית? הגעתם למקום הנכון, מוזמנים לשאול כל שאלה, נשמח לעזור!